Kunstroute CS - Overschie
Ontdek zelf de beeldende kunst en wederopbouwarchitectuur vanaf het Centraal Station tot aan Overschie.
- Activiteiten
Ontdek zelf de beeldende kunst en wederopbouwarchitectuur vanaf het Centraal Station tot aan Overschie.
Het Concours Hippique International Officiel (CHIO) is het enige Nederlandse hippische evenement met vijf sterren springen én dressuur, een internationaal topsportevenement. Het initiatief van ondernemer Job Dura (1904-1975) begint in het wederopbouwjaar 1948.
Lito van Reede is de zoon van wederopbouwkunstenaar Johan van Reede en heeft zich verbaasd zo dan niet geergerd aan de wijze waarop de Hogeschool met het kunstwerk van Henkes is omgegaan.Hij schreef een gastbijdrage waarin hij de onderliggende vraag stelt: is kunst in Rotterdam weerloos?
Het ss Rotterdam keerde in 2008 terug naar Rotterdam en kreeg een definitieve plek op Katendrecht. Een schip is geen gebouw, maar dit luxe hotel op zee kan de vergelijking met de architectuur aan land zeker doorstaan. En het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland is gebouwd is een onlosmakelijk onderdeel van de wederopbouw van Rotterdam. Aan het ontwerp werd door een keur aan (binnenhuis)architecten en kunstenaars meegewerkt.
Het grote, monumentale complex van de meelfabriek Coöp uit begin jaren vijftig is één van de laatste bedrijfsgebouwen op Katendrecht. Het complex bestaat uit verschillende bouwdelen met een eigen architectonische expressie.
Teamwork does make the dream work, want hoewel ladies of the house Eva Sharo en Desiree van den Wittenboer totaal verschillend zijn, delen zij de functie van directeur van wederopbouwicoon Het Industriegebouw.
In de jaren vijftig vindt er een revolutie plaats in de kerkenbouw. Architecten gebruiken ‘onedele’ materialen als beton en staal en moderne vormen en constructies. Ook worden eigentijdse beeldend kunstenaars ingeschakeld. De Sint-Bavo in Pendrecht van Harry Nefkens is hier een voorbeeld van.
De 390 woningen in plandeel Pendrecht III van architect Nefkens en bureau Kuiper Gouwetor De Ranitz werd nauwelijks opgemerkt door de pers. De stedenbouwkundige opzet werd wel geprezen. Tegenwoordig wordt het viertal bouwblokken van Nefkens meer gewaardeerd. Het heeft de bijnaam ‘de vissenkommen’ vanwege de typische langwerpige ramen met afgeronde hoeken in de groenbetegelde kopgevels.
In 1955 werd het intieme winkelcentrum De Zijpe: de Pendrechtse Lijnbaan, geopend. Het buurtwinkelcentrum verloor in de loop der jaren zijn functie maar ziet er nog steeds even intiem uit en is zelfs gemeentelijk monument.
Na het succes van de industriegebouwen aan de Oostzeedijk, Goudsesingel en het Groothandelsgebouw krijgt ook Rotterdam-Zuid een verzamelgebouw. Uiteraard weer een ontwerp van architect Maaskant. Het gebouw bestaat uit een langwerpig bouwblok en drie losse vleugels en een expeditiestraat.
Nadat de Holland-Amerika Lijn (H.A.L.) zich na de Tweede Wereldoorlog concentreerde op de Wilhelminapier ontstond hier de behoefte aan een centraal gebouw met werkplaatsen en magazijnen.
De Holland-Amerika Lijn (H.A.L.) besloot na de oorlog alle herbouw te concentreren op de Wilhelminapier. De aankomsthal 'loods Rotterdam' met een lengte van 135 meter werd ontworpen door Van den Broek en Bakema. Het gebouw met het karakteristieke dak is tegenwoordig in gebruik als cruiseterminal.