
Woningbouw Schiedamsedijk met winkels
De vooroorlogse Schiedamsedijk was een smalle straat met winkels, zeemanscafés en hotels, een uitgaanscentrum waar de prostitutie welig tierde.
De vooroorlogse Schiedamsedijk was een smalle straat met winkels, zeemanscafés en hotels, een uitgaanscentrum waar de prostitutie welig tierde.
Tegelijk met de plannen voor de wederopbouw van de stad stelde Rijksgemachtigde voor de Wederopbouw J.A. Ringers een commissie in om te bestuderen of stadsverwarming mogelijk was in het Rotterdamse stadscentrum.
De bebouwing van de Westblaak bestaat uit ongeveer vijf verdiepingen hoge kantoorgebouwen met een sterk horizontaal karakter.
In het huidige centrum valt het kantoorgebouw De Leuve nauwelijks meer op, maar eind jaren vijftig was het gebouw door zijn hoogte en zakelijke uitstraling opmerkelijk.
Toen de Maastorenflat in 1956 opgeleverd werd had het gebouw met elf woonlagen op een sokkel de hoogste woning van Nederland.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog verloor het leger diverse gebouwen, onder andere aan de Hartmansstraat en de Schiedamsedijk. Aan de Laurierlaan werd een nieuw pand ontworpen door Kees Elffers. De straat heet tegenwoordig naar de oprichter van het Leger des Heils, William Booth.
De Amsterdamse firma Blikman & Sartorius opende in Rotterdam in 1922 een winkel met kantoormeubilair en -machines. Tijdens het bombardement ging hun winkel aan de Schiedamsesingel verloren. In 1950 opende het nieuwe pand, ontworpen door C. Elffers, in de Witte de Withstraat.
Het Oogziekenhuis aan de Schiedamse Vest ziet er uit als een Italiaans palazzo.
Aan weerszijden van de Schiedamse Vest staan twee kerken, de vooroorlogse Waalse kerk en de naoorlogse Schotse kerk. Beide kerken zijn sinds de 17e eeuw actief in Rotterdam. Het gebouw van de Schotse Kerk aan het Vasteland overleefde het bombardement niet waardoor architect Meischke een nieuwe kerk ontwierp.
Al in 1955 ontstonden de eerste plannen voor het Centrum Technisch Onderwijs, een scholencomplex in het Zomerhofkwartier.
Het gebouw van de Nationale Levensverzekerings-Bank aan de Boompjes was relatief licht getroffen, maar er werd toch besloten tot nieuwbouw aan de Schiekade.
De Rijks Automobiel Centrale (RAC) werd in 1936 opgericht om het wagenpark van de PTT te beheren.