
Hoe Dura met 300 medewerkers geschiedenis bouwde
Job Dura jr. vertelt over het familiebedrijf Dura en het project de Lijnbaan naar aanleiding van haar 60 jarig bestaan.
- Stories
Job Dura jr. vertelt over het familiebedrijf Dura en het project de Lijnbaan naar aanleiding van haar 60 jarig bestaan.
Elly van der Koore werd kort na de bevrijding geboren en maakte de opbouw van de stad in volle glorie mee. Over de oorlog werd nog vaak gesproken, thuis en op school. De armoe, de beperkingen, de gezamenlijke vijand. Het zorgde voor saamhorigheid en een groot arbeidsethos. Zo begon Elly op haar 16e te werken en studeerde in de avonduren bij. Tot haar 65e heeft ze op veel verschillende plekken in Rotterdam gewerkt. Van 1967 tot 1974 werkte Elly bij Groosman & Partners. Zijn gebouwen staan niet hoog op haar favorietenlijst maar ze had er de leukste tijd.
Toen de Centrale voor Arbeidsvoorziening werd gesticht en er tussen havenwerkers en het havenbedrijf een andere verhouding ontstond ontstonden plannen voor een kantoorgebouw. Vlakbij het hoofdkantoor van de SVZ aan de Pieter de Hoochstraat, om de hoek aan de Westzeedijk werd in 1964 het Centraal Bureau geopend.
Het Coolhaveneiland kreeg in het begin van de twintigste eeuw zijn vorm. Aan de zuidkant was de Westzeedijk doorgetrokken richting Delfshaven en aan de noord- en westkant kwam de Coolhaven met de Parksluizen, die in 1932 klaar was. Veel havengerelateerde bedrijven vestigden zich in dit, van het centrum afgescheiden, gebied.
De School voor Scheepswerktuigkundigen, de Machinistenschool, verloor tijdens het bombardement van 1940 zijn gebouw aan de Schiedamsevest en kreeg als eerste in 1949 een nieuw gebouw aan de Willem Buytewechstraat.
De woonblokken aan de Gerdesiaweg in Rotterdam staan op de nominatie om gesloopt te worden. Woningcorporatie Woonstad claimt dat de technische staat te slecht is om de woningen te kunnen behouden. Voormalig stedenbouwkundige Elizabeth Poot van de Gemeente Rotterdam pleit voor behoud. De blokken zijn van historische waarde en bovendien van hoge kwaliteit.
Het familiebedrijf Jungerhans was een begrip in Rotterdam. Na de oorlog werd door de gebroeders Kraaijvanger een nieuwe chique winkel voor huishoudelijke artikelen tussen de Rotterdamsche bank en De Klerk gebouwd. Het gebouw is inmiddels gesloopt en herbouwd.
Rotterdam een attractie?! is een tentoonstelling en mediawand voorstelling over tachtig jaar toerisme en evenementen. Een feestelijke trip van vroeger naar nu. De activiteiten zijn onderdeel van het Stadsprogramma ESC2021 en Opbouwdag 2021.
At the Marconiplein the first post war police station arises. The fifth department houses in a design of municipal architect Voskuyl.
At the south west end of the Mathenesserweg three angled blocks contain vertically stacked maisonettes.
The five buildings at the Gijsinglaan differ from the surrounding. In combination with the nearby shops they refer a bit to the Lijnbaan shopping district,