Weenagebouw met Parkeergarage
- Buildings
Te midden van kantoren, winkelpanden en overheidsgebouwen wordt aan een stil water in 1951 de nieuwe Doopsgezinde kerk van architect Kuiper gerealiseerd.
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat tijdens het bombardement ook een groot deel van Kralingen verwoest is. In tegenstelling tot het centrum werd in de wederopbouw hier wel veel woningbouw gerealiseerd.
Toen de Centrale voor Arbeidsvoorziening werd gesticht en er tussen havenwerkers en het havenbedrijf een andere verhouding ontstond ontstonden plannen voor een kantoorgebouw. Vlakbij het hoofdkantoor van de SVZ aan de Pieter de Hoochstraat, om de hoek aan de Westzeedijk werd in 1964 het Centraal Bureau geopend.
Het Coolhaveneiland kreeg in het begin van de twintigste eeuw zijn vorm. Aan de zuidkant was de Westzeedijk doorgetrokken richting Delfshaven en aan de noord- en westkant kwam de Coolhaven met de Parksluizen, die in 1932 klaar was. Veel havengerelateerde bedrijven vestigden zich in dit, van het centrum afgescheiden, gebied.
De School voor Scheepswerktuigkundigen, de Machinistenschool, verloor tijdens het bombardement van 1940 zijn gebouw aan de Schiedamsevest en kreeg als eerste in 1949 een nieuw gebouw aan de Willem Buytewechstraat.
De woonblokken aan de Gerdesiaweg in Rotterdam staan op de nominatie om gesloopt te worden. Woningcorporatie Woonstad claimt dat de technische staat te slecht is om de woningen te kunnen behouden. Voormalig stedenbouwkundige Elizabeth Poot van de Gemeente Rotterdam pleit voor behoud. De blokken zijn van historische waarde en bovendien van hoge kwaliteit.
Het familiebedrijf Jungerhans was een begrip in Rotterdam. Na de oorlog werd door de gebroeders Kraaijvanger een nieuwe chique winkel voor huishoudelijke artikelen tussen de Rotterdamsche bank en De Klerk gebouwd. Het gebouw is inmiddels gesloopt en herbouwd.
At the Marconiplein the first post war police station arises. The fifth department houses in a design of municipal architect Voskuyl.