
Rotterdam had altijd al een aparte smaak
Robbert Bons voormalig directeur van schoenenmagazijn Cinderella en tegenwoordig actief lid van de Eigenaarsvereniging Lijnbaan vertelt over de winkelstraat.
- Verhalen
Robbert Bons voormalig directeur van schoenenmagazijn Cinderella en tegenwoordig actief lid van de Eigenaarsvereniging Lijnbaan vertelt over de winkelstraat.
Gert-Jan van de Beek heeft de Rotterdamse wederopbouw vooral vanuit zijn functie als politieman meegemaakt.
Warenhuis De Bijenkorf krijgt na de oorlog een nieuw gebouw. Het oude pand van Dudok wordt afgebroken en Breuer ontwerpt het nieuwe warenhuis aan de Coolsingel en Van Oldebarneveltplaats.
Door de opzet van de Lijnbaan met de winkels apart van de woningen is de weg vrij voor een nieuw concept van stedelijk wonen: hoogbouw rond groene hoven.
De Lijnbaan was na de oorlog een revolutie op stedenbouwkundig gebied. In plaats van winkels met woningen erboven aan weerszijden van een verkeersstraat, zoals bij de Hoogstraat, lagen de winkels aan voetgangerspromenades.
Het Ding is een kunstwerk van Naum Gabo. Het kunstwerk kwam in de plaats van een uitspringend gebouwdeel van de Bijenkorf. Het was daarmee een compromis tussen architect Breuer en de gemeentelijke stedenbouwkundigen aangaande het voorgeschreven stedenbouwkundige ritme van de Coolsingel.
In opdracht van de dienst Stadsontwikkeling van de Gemeente Rotterdam heeft Platform Wederopbouw Rotterdam een verkenning van de Rotterdamse expeditiehoven en –straten uitgevoerd.
December 1957 opent een merkwaardige en ongebruikelijke combinatie op een merkwaardige en ongebruikelijke plek: de garage van Ben Maltha met de katholieke kweekschool Sint Lucia vlak achter de Lijnbaan. De gevel en entree liggen beide aan een expeditiestraat.
Eind 1953 berichten de kranten dat de befaamde Amerikaanse hotelketen Hilton een hotel wil gaan bouwen in Rotterdam.
Pieter en Kuna Boon wonen sinds 1957 in de Lijnbaanflat aan de Joost Banckertsplaats, ook wel Olvehflat genaamd.