- Artikelen
Woningbouw Mariniersweg
De woningbouw langs de Mariniersweg was ontworpen als begeleiding van de hoofdverkeersroute door Rotterdam.
De Mariniersweg, toekomstige hoofdverkeersader door de binnenstad, wordt binnenkort voor een belangrijk deel aan de westelijke zijde volgebouwd. Over een lengte van ongeveer 140 meter zal hier een bebouwing verrijzen van 76 flats boven veertien winkels. Het architectenbureau prof. Van den Broek en Bakema ontwierp dit bouwwerk. De gevel toont een voortdurend wisselend aspect, door uitspringingen en door de wijze waarop de architecten de bocht in de Mariniersweg in hun bouwwerk hebben verwerkt. Ze ontwierpen op deze knik doorlopende balkons, die de bocht opvangen.
Het Vrije Volk 5-1-1955
Architectuur van de grote stad
De Mariniersweg was een belangrijke nieuwe verkeersader in het Basisplan, bedoeld om een snelle verbinding met de Maasbruggen te krijgen. Het beoogde verkeersplein aan de Oudehaven kwam er nooit. Integendeel, door de bouw van het complex van Piet Blom daar begin jaren tachtig kwam de gestroomlijnde oeververbinding voor autoverkeer er niet. De brede Mariniersweg bleef wel primair een verkeersroute. De bebouwing langs de Mariniersweg is dan ook ontworpen als begeleiding van die verkeersroute, met het geknikte blok van Van den Broek en Bakema als architectonisch hoogtepunt. Echte architectuur van de grote stad: een hoge onderbouw met winkels, vijf lagen appartementen en een daklaag met extra kamers voor de woningen op de vijfde verdieping.
Echte architectuur van de grote stad: een hoge onderbouw met winkels, vijf lagen appartementen en een daklaag met extra kamers voor de woningen op de vijfde verdieping.
Balkons als zwaluwstaartverbinding
Het bouwblok vormt een geheel met de woningbouw met winkels aan de achterzijde in de Pannekoekstraat. Door het bouwblok loopt een expeditiestraat, die de winkels in beide straten bedient. De winkels aan de Mariniersweg waren heel royaal van opzet. Ze zijn 9.50 m breed, 19meter diep en 6 meter hoog. Elke winkel had een entresol over de gehele winkelbreedte en een kelder voor opslag. Voor de winkels loopt een luifel. Tussen de winkels liggen de zeven portieken als toegang voor de woningen. Achter de portieken lopen de winkelruimtes overigens gewoon door.
Bij de hoek van het blok is de portiek uitgewaaierd, zodat er geen ingewikkelde hoekwoningen hoefden te worden ontworpen; alle woningen hebben een regelmatige rechthoekige plattegrond.
Elke portiek met tien woningen heeft een eigen lift. Bij de hoek van het blok is de portiek uitgewaaierd, zodat er geen ingewikkelde hoekwoningen hoefden te worden ontworpen; alle woningen hebben een regelmatige rechthoekige plattegrond. Er zijn twee woningtypes: de ene heeft alleen een balkon en de andere een balkon met een uitgebouwde, driehoekige serre. De balkons liggen aan de straatkant; aan de achterkant hebben de woningen nog een loggia. De manier waarop de balkons als een zwaluwstaartverbinding langs elkaar heen kruisen in de knik van het bouwblok is spectaculair. Helaas is dit fraaie lijnenspel grotendeels door de inmiddels volgroeide bomen aan het oog onttrokken. De woningen hebben een grote centrale hal. De slaapkamers liggen aan de rustige achterzijde.
Anno nu
Van oudsher waren in de grote winkelpanden hier veel meubelzaken gevestigd. Vanaf 1969 waren alle winkels in gebruik bij meubelzaak De Stam. Ook delen van de kelder werden gebruikt, en sommige entresols waren verwijderd. Na het vertrek van De Stam naar Alexandrium werd een groot deel van de winkels in 1996-1997 verbouwd tot De Groene Passage, een mens- en milieuvriendelijk winkelcentrum. De wederopbouwarchitectuur bleek flexibel genoeg voor deze nieuwe invulling van Noorderlicht architecten. Alternatief, maar zonder geitenwollensokkengeur, hoewel er wel een feng-shuideskundige werd geraadpleegd.
(…) de combinatie van het kleurige en veelzijdige programma van De Groene Passage en de zakelijke vormgeving van dit gebouw pakt naar twee kanten positief uit. De Groene Passage wordt verlost van de kneuterigheid, waartoe de alternatieve sector vaak veroordeeld lijkt. Aan de andere kant maakt deze levendigheid in het gebouw de architectonische kracht en de open, optimistische visie op stad en samenleving die uit dit gebouw spreekt weer zichtbaar. Bouw 1998-12.
Het complex is een gemeentelijk monument.
- Architect
- Van den Broek en Bakema
- Periode
- 1954-1957
- Locatie
- Mariniersweg 1-55, Rotterdam, Netherlands
- Onderwerpen
- Gem. Monumenten
- Buurten
- Laurenskwartier
- Gebouwen
- Wonen
- Objecten
- Mariniersweg 001 t/m 055 (oneven); Halhof 002 t/m 028 (even); Vogelenzang 007; Halstraat 006; 008