
Kralingen - De wederopbouw in detail
In het na-oorlogse Kralingen komt vooral veel woningbouw. De eisen aan deze woningen zijn hoog.
- Algemeen
Een overzicht van alle artikelen op onze website.
In het na-oorlogse Kralingen komt vooral veel woningbouw. De eisen aan deze woningen zijn hoog.
Aan de Oostzeedijk Beneden ontwierp bureau Kraaijvanger op pakhuizen gelijkende woningen en winkels die in 1949 opgeleverd werden. Het complex bestaat uit vier blokken en is in 2020 gerenoveerd.
De Touwslagerflat uit 1950 aan de Oostzeedijk Beneden bevatte een groot aantal kleine woningen voor alleenstaanden en kinderloze gezinnen. Het gebouw is ontworpen door het echtpaar Pot-Keegstra. Het wordt nu door eigenaar Stadswonen verhuurd aan studenten die gaan werken, zogeheten doorverhuizers.
De nieuwe uitbreiding van Unilever aan de Rochussenstraat kreeg een kunstwerk voor de hoofdentree. De Belichaamde Eenheid van Wessel Couzijn is na verhuizing van het hoofdkantoor meeverhuisd naar het Weena.
Corso Cinema werd verwoest tijdens het bombardement in 1940. De herbouw van de bioscoop aan de Kruiskade was pas in 1961 gereed. Het interieur ging helaas verloren door een brand in 1976. Later is alleen het deel aan het Stadshuisplein gemeentelijk monument geworden.
Om te voorzien in de parkeerbehoefte van autostad Rotterdam werd aan het Weena een kantoor- annex winkelgebouw met parkeergarage gebouwd. Het ontwerp van Maaskant was al in 1961 klaar maar werd pas in 1968 gerealiseerd.
Aan de Coolsingel heeft tien jaar lang een betonskelet gestaan tot de Bank voor Handel en Scheepvaart het skelet kocht en af liet bouwen.
Te midden van kantoren, winkelpanden en overheidsgebouwen wordt aan een stil water in 1951 de nieuwe Doopsgezinde kerk van architect Kuiper gerealiseerd.
Woninginrichtingbedrijf De Klerk verloor in WOII zijn Rotterdamse winkels en liet op de hoek van het Binnenwegplein, een nieuw pand door Van de Broek en Bakema bouwen. Het werd een moderne kubus.
In het voor winkels bestemde gebied nabij de HEMA en V&D verrees in de Korte Hoogstraat toch een woonflat van zes verdiepingen met winkels op de begane grond. Het gebouw werd in 1953 opgeleverd en is ontworpen door Kraaijvanger architecten.
Veel mensen realiseren zich niet dat tijdens het bombardement van 14 mei 1940 ook een groot deel van Kralingen is verwoest. In tegenstelling tot het centrum werd hier in de wederopbouw wel veel woningbouw gerealiseerd. Een expositie waard.
Job Dura jr. vertelt over het familiebedrijf Dura en het project de Lijnbaan naar aanleiding van haar 60 jarig bestaan.