Opbouwdagen 2023
De Opbouwdagen 2023 zijn weer grotendeels voorbij. We kijken terug op een uitgebreid programma door de hele stad met enthousiaste bezoekers en zonnig weer.
Een overzicht van alle artikelen op onze website.
De Opbouwdagen 2023 zijn weer grotendeels voorbij. We kijken terug op een uitgebreid programma door de hele stad met enthousiaste bezoekers en zonnig weer.
Het gebouw voor de Gemeentelijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst aan het goed bereikbare Zuidplein werd in 1958 gebouwd met het oog op de groei van Rotterdam Zuid. Tegenwoordig is het een zwembad.
Na de Tweede Wereldoorlog worden in hoog tempo woonwijken gebouwd aan de rand van de stad. Van de zuidelijke tuinsteden (Pendrecht, Zuidwijk, Lombardijen, IJsselmonde) is Pendrecht in de architectuur- en stedenbouwgeschiedenis het bekendst.
De bagageloods San Fransisco van de Holland-Amerika Lijn werd na de oorlogsvernielingen hersteld maar brandde in 1950 af. Er verrezen 2 nieuwe loodsen met de naam Fenix. Daartussen verrees een kantine voor 350 arbeiders met wasgelegenheid. De huidige Kantine Walhalla is in 2016 gerenoveerd.
In de jaren vijftig vindt er een revolutie plaats in de kerkenbouw. Architecten gebruiken ‘onedele’ materialen als beton en staal en moderne vormen en constructies. Ook worden eigentijdse beeldend kunstenaars ingeschakeld. De Sint-Bavo in Pendrecht van Harry Nefkens is hier een voorbeeld van.
De 390 woningen in plandeel Pendrecht III van architect Nefkens en bureau Kuiper Gouwetor De Ranitz werd nauwelijks opgemerkt door de pers. De stedenbouwkundige opzet werd wel geprezen. Tegenwoordig wordt het viertal bouwblokken van Nefkens meer gewaardeerd. Het heeft de bijnaam ‘de vissenkommen’ vanwege de typische langwerpige ramen met afgeronde hoeken in de groenbetegelde kopgevels.
In 1955 werd het intieme winkelcentrum De Zijpe: de Pendrechtse Lijnbaan, geopend. Het buurtwinkelcentrum verloor in de loop der jaren zijn functie maar ziet er nog steeds even intiem uit en is zelfs gemeentelijk monument.
De zeven metrostations zijn ontworpen door gemeentearchitect ir. Veerling die net bij de gemeente Rotterdam in dienst was. De opdracht was om de deels bovengrondse en deels ondergrondse stations zoveel mogelijk gelijk vorm te geven. Zowel in materialen, inrichting van de stations en aanduidingen.
Na het succes van de industriegebouwen aan de Oostzeedijk, Goudsesingel en het Groothandelsgebouw krijgt ook Rotterdam-Zuid een verzamelgebouw. Uiteraard weer een ontwerp van architect Maaskant. Het gebouw bestaat uit een langwerpig bouwblok en drie losse vleugels en een expeditiestraat.
In 1966 is het nieuwe ziekenhuiscomplex Ikazia bij het Rotterdamse Zuidplein klaar. Opvallend is het ronde, tien etages hoge zustergebouw. De toren bevat 156 flats. De opzet dateert reeds van voor de oorlog, de officiële opening was pas op 9 oktober 1968.
Nadat de Holland-Amerika Lijn (H.A.L.) zich na de Tweede Wereldoorlog concentreerde op de Wilhelminapier ontstond hier de behoefte aan een centraal gebouw met werkplaatsen en magazijnen.
De Holland-Amerika Lijn (H.A.L.) besloot na de oorlog alle herbouw te concentreren op de Wilhelminapier. De aankomsthal 'loods Rotterdam' met een lengte van 135 meter werd ontworpen door Van den Broek en Bakema. Het gebouw met het karakteristieke dak is tegenwoordig in gebruik als cruiseterminal.