• Artikelen

Hoe Dura met 300 medewerkers geschiedenis bouwde

Job Dura jr. vertelt over het familiebedrijf Dura en het project de Lijnbaan naar aanleiding van haar 60 jarig bestaan.

NL Rt SA 4100 1993 5983 01

Bouw van de Korte Lijnbaan met uitzicht op het Stadhuis.

Lex de Herder, Stadsarchief Rotterdam, 1952-53

‘Het Groothandelsgebouw, de vertrekhal van de Holland-Amerika Lijn en de Lijnbaan; drie iconen van Rotterdam. Alle drie gebouwd door Dura Aannemersbedrijf, zoals Dura Vermeer toen nog heette’, brengt Job Dura jr. in herinnering. Inmiddels is hij de vijfde generatie aan het hoofd van dit Rotterdamse bedrijf. ‘Het jaar dat ik in het familiebedrijf begon, in 1990, kan ik me nog goed herinneren. In dat jaar was ik betrokken bij de verkoop van de laatste twee panden van de Lijnbaan die Dura nog in portefeuille had. We zijn dus tot die tijd een van de Lijnbaaneigenaren geweest.’ En hij vervolgt: ‘We zijn er trots op dat we de Lijnbaan hebben mogen bouwen. De Lijnbaan heeft voor ons een speciale betekenis, ook omdat het voor Dura de start was als projectontwikkelaar.’ Om de financiering van Lijnbaan sluitend te krijgen, investeerde zijn opa, Job Dura, in de laatste negen panden op de Korte Lijnbaan. Door zo een deel van het risico te dragen, maakte Dura de realisatie van dit project mogelijk. ‘Zoals we dat toen bij de Lijnbaan gedaan hebben, zo doen we dat nog steeds. Door een kleine investering dragen we een deel van het risico en maken we realisatie van een project mogelijk.’

Groothandelsgebouw 6

Het Groothandelsgebouw in maart 1953 met op het dak de ruwbouw van de bioscoop, die pas in 1961 werd afgemaakt.

Nationaal Archief 2.24.01.04_0_905-6287

Lijnbaan 2

De Lijnbaan in 1957.

Herbert Behrens (Anefo), Nationaal Archief 2.24.01.03_0_908-5626

723 betonpalen

Op 10 juli 1952 werd de eerste van de in totaal 723 betonpalen geslagen. De kale vlakte tussen de Coolsingel en de Karel Doormanstraat in het centrum van Rotterdam veranderde tijdens de bouw van de Lijnbaan in een bouwketendorp, al snel omgedoopt tot ‘Duradam’. In totaal werkten er 300 Duramedewerkers en nog enkele honderden medewerkers van onderaannemers aan de winkelpromenade Lijnbaan. De Lijnbaan werd in 34 werkweken gebouwd. Een project waar destijds gemiddeld twee jaar voor gerekend werd.

De Lijnbaan werd in slechts 34 werkweken gebouwd.
12 ter meulen 1972 NL Rt SA 4121 12938 2 ag

De karakteristieke hoek van het gebouw in 1972, gewijzigd vanwege de doortrekking van de Lijnbaan en het vertrek van Martin’s Cafetaria.

Ary Groeneveld, Stadsarchief Rotterdam

Improvisatieproject

De Lijnbaan was tevens het grootste improvisatieproject in de geschiedenis van Dura, waarbij op locatie tot in detail alle individuele wensen van de winkeliers werden uitgedacht en uitgewerkt en architect en aannemer nauw samenwerkten. Dura: ‘Samenwerken tijdens de wederopbouwperiode was van wezenlijk belang. Partijen konden niet zonder elkaar. Job Dura en Jo van den Broek waren intussen ook goede vrienden van elkaar geworden.’ Dura had al eerder met het architectenbureau Van den Broek en Bakema samengewerkt, onder andere aan het winkelcomplex van Ter Meulen, Wassen en Van Vorst dat in maart 1951 opende, ruim tweeënhalf jaar voor opening van winkelpromenade Lijnbaan.

1965 02 Daan D Ura AG NL Rt SA 4121 7703 01

Daan Dura in 1965

Ary Groeneveld, Stadsarchief Rotterdam

Dura familie

Zijn vader, Daan Dura, die in juni 2011 is overleden, was een echte ondernemer. ‘Hij had een totaal andere werkhouding dan mijn opa. Die sprak via de uitvoerder met de bouwplaatsmedewerkers. Mijn vader was makkelijk benaderbaar en was ook veel op de werkvloer. Hij was van mening dat wanneer je bouwde in en voor de stad, je ook iets aan de stad moest teruggeven. Dat heeft hij gedaan en dat zetten wij voort. Je zou kunnen zeggen dat mijn vader het sociaal-maatschappelijk ondernemen heeft uitgevonden.’

Daan Dura was van mening wanneer je bouwde in en voor de stad, je ook iets aan de stad moest teruggeven.

Forum is een kans

Job Dura komt regelmatig op de Lijnbaan en gelooft nog steeds in het concept van de Lijnbaan, en in dat, mits de buitenruimte goed is onderhouden, mensen graag buiten lopen tijdens het winkelen. Dura ziet de komst van Forum als een kans. ‘De Lijnbaan ligt gunstig in de looproute vanaf het CS naar het Forum. Tegelijkertijd zie je dat er steeds meer behoefte is aan kleine ambachtelijke winkels. Dat zou op de Lijnbaan goed passen. Forum en Lijnbaan kunnen elkaar versterken.’

Dit interview is gepubliceerd in het boek '60 jaar Lijnbaan' van Astrid Aarsen.

Het verhaal van
Job Dura
Onderwerpen
Verhalen