• Artikelen

Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

De bagageloods San Fransisco van de Holland-Amerika Lijn werd na de oorlogsvernielingen hersteld maar brandde in 1950 af. Er verrezen 2 nieuwe loodsen met de naam Fenix. Daartussen verrees een kantine voor 350 arbeiders met wasgelegenheid. De huidige Kantine Walhalla is in 2016 gerenoveerd.

Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

De kantine van de Fenixloodsen met op de achtergrond FenixI aan de Veerlaan in 1951.

Dienst Gemeentewerken, Stadsarchief Rotterdam, juni 1951

‘San Francisco’ was een wrak geworden, door de vernielingen in de laatste oorlogswinter, bovendien had een brand die er later woedde nog veel schade aangericht. Het duurde twee en een half jaar -in September 1948 begon men met het slopen- eer deze Fenixen dan uit de as verrezen waren. Het was een enorm karwei, dat twee en een half millioen kostte, maar nu heeft de gemeente hier dan ook een bedrijf zo mooi en modern als men zich maar wensen kan.

Het Vrije Volk 25 juni 1951

Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

De San Fransiscoloods was 360 meter lang en 55 meter breed.

Collectie P. Groenendijk, 1925
Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

Anischtkaart van de Maashaven en Katendrecht met aan de San Fransiscoloods aan de zijde van de Rijnhaven.

1925, Stadsarchief Rotterdam

Grootste loods ter wereld

De loods San Francisco is tussen 1921 en 1923 gebouwd op Katendrecht naar ontwerp van de Rotterdamse architect C.N. van Goor (1861-1945). Het ontwerp dateert al uit 1914, maar door de Eerste Wereldoorlog kwam realisatie niet van de grond. Samen met de loods Cuba-Mexico werd deze loods in opdracht van de Holland-Amerika Lijn gebouwd. Het was op dat moment de grootste op- en overslagloods ter wereld: 360 meter lang en 55 meter breed op de begane grond en 65 meter op de verdieping. De loodsen waren functioneel ontworpen, maar hadden wel karakteristieke raampartijen. De betonnen gevels waren gepleisterd.

In 1944 zijn de kades van Katendrecht door de Duitse bezetter opgeblazen en raakte de loods zwaar getroffen. Een brand in 1948 verwoest het middendeel. In 1949 wordt begonnen met herstelwerkzaamheden. De Holland-Amerika Lijn besloot haar gebouwen te concentreren op de Wilhelminapier en had deze loods verkocht aan de gemeente. De restanten van het gebouw bestonden uit een betonskelet van ongeveer 120 bij 48 meter en uit een tweede van 165 bij 48 meter. Hiertussen bevond zich een open ruimte, waar een kantine met waslokalen en toiletten kwam. De exploitatie van de loodsen kwam in handen van de Gemeentelijke Handelsinrichtingen. Het ontwerp van de renovatie is vermoedelijk van een architect van Gemeentewerken.

Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

De gehavende kades en loodsen na de vernieling in september 1944.

Erich Adolf Hof, Centraal fotopersbureau, Stadsarchief Rotterdam
Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

De herbouw van de loods in juli 1949.

Dienst Gemeentewerken, Stadsarchief Rotterdam

Phoenix zo heette bij de Grieken de vogel, die uit zijn as herrees. Phoenix zo wilde men ook de twee loodsen dopen die werden gebouwd op de restanten van de loods San Francisco. Maar hoe zijn die Rotterdamse havenarbeiders, dan maken ze er van Phoe-niks Daarom koos men de Latijnse naam maar: Fenix. Fenix I en Fenix II zijn vanmorgen overgedragen aan de gemeentelijke handelsinrichtingen. Inmiddels zijn ze al in vol bedrijf.

Fenix is toch wel de goede naam. Het gaat niet aan om te zeggen Phoe....niks.

Het Vrije Volk 25 juni 1951

Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

Bij een brand in 1948 werd het middendeel verwoest. De San Fransiscoloods werd in twee delen herbouwd, Fenix I en Fenix II.

Stadsarchief Rotterdam, 1950
Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

De kantine in aanbouw op het kale tussengebied van de twee Fenixloodsen aan de Veerlaan.

Stadsarchief Rotterdam, 1950

Fenix I en II

Nog steeds waren het forse loodsen. Fenix I had een nuttig oppervlak van ongeveer 5700 m2 beneden en boven. Fenix II had een oppervlakte van rond 8000 m2 zowel beneden als boven. Fenix I werd in gebruik genomen door Van Uden’s Transportonderneming. De loods lag vol goederen als ‘katoen, rubber, raapzaad, ertsen en brons, glas, machinerieën en zonnebloempitten om slechts enige artikelen te noemen.’ Fenix II was in gebruik door de N.V. Citex. Het gehele terrein aan de Rijnhaven was circa 28.000 m2 groot en er was een kadelengte van 385 meter. Er waren drie walkranen met een bereik van 36 meter en twee met een bereik van 30 m voor de beide loodsen. De kantine bood plaats aan 350 man.

Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

Op de voorgrond Fenixloods II, daarachter het voormalig magazijn en pakhuis van de HAL, nu bekend als het Provimihuis. Links op de achtergrond een dienstwoning van het Gemeentelijk Havenbedrijf.

Stadsarchief Rotterdam, 1951
Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

Op de begane grond van het kantinegebouw bevonden zich de waslokalen.

Stadsarchief Rotterdam, 1951

De grote cantine, in beheer bij de Volksbond tegen Drankmisbruik is even nuchter, doelmatig en onversierd als de opslagplaatsen. Een lang buffet, twee glazen zijwanden en ook nog glas in de achterwand. Tweemaal vier stoelen aan elke tafel en de tafels keurig in de rij. Deze lichte hal, enkele meters boven het straatniveau, geeft ruim uitzicht op het plein en door de andere zijwand op een deel van de haven en de Maas met de Westerkade aan de overkant.

Het Vrije Volk 28 september 1955

Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

De kantine en Fenixloods I in 1950.

Collectie Van Schagen architecten
Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

De kantine en Fenixloods I in 1970.

Collectie Van Schagen architecten
Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

Fenixloods II in 2018. Op de achtergrond de Wilhelminapier.

René Stoute, Stadsarchief Rotterdam, 2018
Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

De kantine en FenixI in 2023.

Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2023

Anno nu

Langzaam maar zeker verplaatsten de havenactiviteiten zich westwaarts en verdween het meeste stukgoed ten faveure van de container. De Fenix-loodsen werden overgenomen door de creatieve sector: de Fenix Food Factory met lokale producten, de Kaapse brouwers, Circus Rotjeknor, het Flipperkastmuseum en allerlei anderen namen de ruimtes over. In de kantine opende theater Walhalla een nevenvestiging. In 2007 zijn de eerste plannen voor de herbestemming gepresenteerd. Door de vernieuwing van Katendrecht, het Deliplein en de komst van het ss Rotterdam kwam dit stadsdeel steeds meer in the picture.

De gebouwen zijn allemaal gerenoveerd en geschikt gemaakt voor nieuw gebruik. Fenix I is tussen 2013 en 2019 door Mei Architecten voorzien van een opbouw met 212 loftappartementen rond een binnenhof. Daartoe is een nieuwe staalconstructie dwars door het bestaande gebouw geplaatst. De oude loods is gerenoveerd en vormt een onderbouw met horeca, de vernieuwde Fenix Food Factory en Codarts.

Kantine Walhalla is gerenoveerd door Van Schagen Architecten in 2016.

Fenix II is tussen 2020 en 2023 gerenoveerd door Bureau Polderman. Het Japanse architectenbureau MAD Architects ontwierp een spectaculaire blikvanger: De Tornado. Een ingewikkeld trappenhuis, dat leidt tot een uitkijkpunt. In het gebouw komt museum Fenix, met aandacht voor de miljoenen landverhuizers die hier ooit vertrokken, maar ook voor de vele nieuwkomers in de migratiestad Rotterdam. Een initiatief van de stichting Droom en Daad.

Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

De Fenixloods met appartementen van Mei architecten in 2023.

Iris van den Broek, Rotterdam Make it Happen, 2023
Fenix-loodsen, Kantine Walhalla

Drukte aan de kade bij FenixI

Iris van den Broek, Rotterdam Make it Happen, 2023
Fenix-loodsen, Kantine Walhalla
Iris van den Broek, Rotterdam Make it Happen, 2023
Architect
Oorspronkelijk ontwerp loodsen C.N. van Goor, architect kantine onbekend
Periode
1948-1951
Locatie
Veerlaan, Rotterdam, Nederland
Buurten
Katendrecht Zuid
Gebouwen
Bedrijfsgebouwen