• Artikelen

Bank voor Handel en Scheepvaart

Aan de Coolsingel heeft tien jaar lang een betonskelet gestaan tot de Bank voor Handel en Scheepvaart het skelet kocht en af liet bouwen.

09 bank vh s 1952 1972 10876

Het onafgebouwde betonskelet van de Amsterdamsche Bank in 1952. Het stond er toen al meerdere jaren tot ongenoegen van velen.

Stadsarchief Rotterdam

Aan de Coolsingel te Rotterdam heeft burgemeester Van Walsum vanmorgen een gebouw geopend, dat een merkwaardig record houdt. Voor het vandaag officieel in gebruik genomen fraaie kantoorgebouw van de Bank voor Handel en Scheepvaart N.V. is namelijk al tien jaar geleden de eerste paal geslagen. Toen de opdrachtgeefster, de Amsterdamsche Bank, daarna fuseerde, het pand niet meer nodig had en het dus niet liet afbouwen, is het beruchte betonskelet jarenlang een doorn in het stedebouwkundige oog geweest.

De Volkskrant 25 april 1957

09 bank vh s 1946 Maasstad 1946 april p 13 kopie

Het ontwerp voor het bijkantoor van de Amsterdamsche Bank op de hoek van Coolsingel en Aert van Nesstraat.

De Maasstad 1946-1

Amsterdamsche Bank

In 1946 kreeg de Rotterdamse architect A.A. van Nieuwenhuijzen (1883-1959) de opdracht voor een kantoorgebouw voor de Amsterdamsche Bank op de hoek van de Coolsingel en Aert van Nesstraat. De bank had ook voor de oorlog een gebouw iets verderop aan de Coolsingel, dat zwaar beschadigd was geraakt. Het nieuwe gebouw paste in de dubbele rooilijn van de Coolsingel. Maar toen in 1949 het betonskelet klaar was, zag de bank van verdere afbouw af vanwege een fusie met de Incassobank. Deze had een nieuw bankgebouw aan de Blaak, waar de Amsterdamsche Bank ook introk. Jarenlang was het betonskelet op deze prominente plek in de stad een steen des aanstoots.

1948 Amsterdamsche Bank Coolsingel TD NL Rt SA 4204 1627

In 1948 werd nog optimistisch begonnen aan de bouw van de Amsterdamsche Bank. Toen het betonskelet klaar was zag de bank af van het pand.

Stadsarchief Rotterdam, Topografische Dienst

Zo bezit Rotterdam sinds begin 1948 een uitermate zeldzame bezienswaardigheid; een kolos in beton zonder hart; een bouwwerk, dat in kunstzinnig opzicht Zadkine's herdenkingsmonument niet bedreigt, doch in symbolisch opzicht een wel zo pijnlijke taal spreekt. De Rotterdammers waarderen het niet en bezoekers schudden er vol verbazing het hoofd over. Maar duidelijker dan alles illustreert het de soms ter neer slaande moeilijkheden, waarmede het scheppen van een nieuwe stad gepaard gaat.

De Volkskrant 7-april 1950

1951 Bank VHS TD NL Rt SA 4202 IX 664 09 09 01

Het betonskelet geflankeerd door het gebouw De Utrecht dat uiteindelijk zou moeten verdwijnen volgens het stedenbouwkundig plan.

Topografische Dienst, Stadsarchief Rotterdam, 1951

Betonskelet was een smet

Naarmate het skelet er langer stond, werd het steeds problematischer. Het was een smet op de spreekwoordelijke Rotterdamse daadkracht en een vervelende episode in het succesverhaal van de wederopbouw. En dat nog wel op zo’n prominente plek aan de Coolsingel. Er werden ideeën geopperd er een woonflat van te maken met winkels op de begane grond. Of misschien zou het iets zijn voor De Nederlandsche Bank, die aan de Boompjes wilde gaan bouwen? Ook een parkeergarage met een showroom voor auto’s op de begane grond behoorde tot de opties. In de weekkrant Hier Rotterdam verscheen een spotprent vol suggesties om de Amsterdamse erfenis op Rotterdamse wijze af te bouwen.

09 bank vh s 1952 HR 1952 02 22

Spotprent van het onafgebouwde betonskelet van Piet van den Oudenalder.

Hier Rotterdam 22-2-1952

Op de Coolsingel in Rotterdam staat het betonnen geraamte van een gebouw van geweldige afmetingen. 27 Meter breed, 53 meter diep en met een inhoud van 47.000 kubieke meter. Het bestaat uit negen verdiepingen, zeven boven en twee onder de grond en drie en een half jaar hebben ploegen bouwvakarbeiders er dag in dag uit hun arbeid aan gegeven. Maar al die arbeid is voor niets geweest. Dezer dagen is het besluit genomen, de onderzijde van dit gebouw, dat bestemd was voor de Amsterdamse Bank en in haar opdracht werd uitgevoerd door de aannemer H. Roelofs uit Deventer, dicht te metselen. Een stenen muur van drie meter hoog, waarin alleen al 29.000 metselstenen zijn verwerkt, moet thans voorkomen, dat de jeugd dit monsterachtige betonskelet als speelterrein gaat gebruiken.

Een bank verspilt op een onverantwoordelijke manier millioenen guldens aan materiaal en arbeidskracht. Aan de andere kant wonen er bijna 80.000 Rotterdamse gezinnen bij elkaar in. Duizenden snakken naar een eigen woning en zien met bitterheid in het hart naar de betonmassa, als een beeld van kapitalistisch wanbeleid.

De Waarheid 17 februari 1950

09 bank vh s 1960 04 NL Rt SA 4121 4097 ag

De bank in 1960 gefotografeerd vanuit de Aert van Nesstraat. Links ernaast het rond 2000 gesloopte pand van kantoorboekhandel Timmermans.

Ary Groeneveld, Stadsarchief Rotterdam

Eindelijk verkocht en afgebouwd

November 1952 werd het betonskelet eindelijk verkocht aan de Bank voor Handel en Scheepvaart en kon het worden afgebouwd. De architecten A.A. van Nieuwenhuijzen en J.C. Meischke voorzagen het skelet van sobere, statige gevels. De beide gevels, 30 en 50 meter breed, hebben een plint van Zweeds graniet, met daarboven een onderbouw van grijze Zwitserse muschelkalksteen. De verdere gevel is van lichtgrijze geglazuurde baksteen. De Rotterdamse bank nam de twee onderste verdiepingen en de tweede tot en met de vijfde verdieping werden door twee dochterondernemingen betrokken: de Handels- en Transport Maatschappij „Vulcaan" en de Halcyon Lijn. De zesde verdieping werd als kantoorruimte verhuurd. Op de zevende verdieping was een kantine met dakterras. Op de begane grond kreeg het gebouw aan de Coolsingelzijde een galerij met een winkelruimte. Het idee was dat de galerij en winkel ’s avonds zouden worden verlicht, om de Coolsingel zo levendig mogelijk te houden.

2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF9985

Het gebrandschilderde raam van Jan van Doorn zit anno 2021 nog steeds in de zijgevel.

Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021

Volop kunst

In het gebouw waren een mozaïek van Louis van Roode en bronzen ornamenten van beeldhouwsters Nel Klaassen en Pam Rueter aangebracht. Het gebrandschilderde raam in de zijgevel was een ontwerp van Jan P.C. van Doorn. In het gebouw waren vele kunstwerken te vinden uit de collectie van eigenaar baron Thyssen-Bornemisza, een bekend kunstverzamelaar.

1976 0413 Coolsingel Mees en Hope TD NL Rt SA 4100 1985 171 TM 175 01

De bank in 1976 in gebruik door Mees & Hope tijdens werkzaamheden aan de Coolsingel.

Stadsarchief Rotterdam, 13 april 1976

09 bank vh s 1990 Piet Rook

In 1993 werd het gebouw, inmiddels in gebruik bij MeesPierson, ingrijpend verbouwd en uitgebreid met een hoogbouw van 97 meter van architect Rob van Erk (EGM), duidelijk geïnspireerd op het bestaande gebouw.

Piet Rook

Het is met dit bankgebouw dus wel een kwestie van lange adem geweest. We hebben de architect horen verzuchten, dat men beter een nieuw pand kan bouwen dan een bestaand betonskelet verbouwen. Maar nu staat het gebouw er dan ook in al zijn blonde glorie. Naar buiten toe kenmerkt het zich door zijn eenvoudige maar krachtige lijnen en zijn mooie raamverdeling. In het beeld van de Coolsingel betekent het een onopgesmukte, stoere noot, die als zodanig door het huidige geslacht wel wordt gewaardeerd.

De Maasstad 1957/58 no. 10/11

1980 Archiefwinkel TD NL Rt SA 4100 1980 1082 TM 1087 02

Op de begane grond aan de Coolsingel heeft tussen 1979 en 2006 de Archiefwinkel van het Gemeentearchief gezeten.

Topografische Dienst, Stadsarchief Rotterdam, 1980

Bankkolossen

De Bank voor Handel en Scheepvaart is één van de laatste werken van architect Van Nieuwenhuizen, die veel bankgebouwen realiseerde. Het is ook één van de laatste traditionalistische bankgebouwen in het centrum. In de beginjaren van de wederopbouw werd het stadsbeeld gedomineerd door deze ‘bankkolossen’. Ook architectonisch was de tijd van de zware solide gebouwen voorbij. Er kwamen meer glasgevels, de decoraties verdwenen en de beeldende kunst werd meer als autonome objecten aan de gebouwen toegevoegd.

2014 Uitzicht op centrum Ossip van Duivenbode Ossip van Duivenbode

Uitzicht op de Coolsingel en Aert van Nesstraat in 2014.

Ossip van Duivenbode, Rotterdam Make it Happen

Anno nu

De Bank voor Handel en Scheepvaart vertrok in 1972 uit het gebouw. Het kwam daarna in gebruik bij de Bank Mees & Hope, later MeesPierson. Deze liet het gebouw ingrijpend verbouwen en uitbreiden door architect Rob van Erk van EGM architecten, die eerder mede-ontwerper was van de WTC-toren boven de Beurs. In 1993 was de uitbreiding klaar. Met 19.000 vierkante meter in een negentien verdiepingen hoge toren wordt het bestaande gebouw volledig overvleugeld. Wel wordt in de architectuur teruggegrepen op het bestaande gebouw, met name bij de vier ovale vensters bovenin grijpen terug op zo’n ovalen venster in de oude zijgevel. Op de begane grond aan de Coolsingel heeft van 1979 tot 2006 de Archiefwinkel, behorend bij het Gemeentearchief, gezeten. Er werden regelmatig exposities op de begane grond en in de kelder gehouden. Het gebouw is inmiddels overgegaan naar een andere bank. ABN/AMRO, waarmee de Amsterdamsche Bank (de AM van AMRO) uiteindelijk terugkeerde in het skelet aan de Coolsingel.

2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF0009
Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021
2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF9998 2
Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021
2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF0023
Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021
2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF0027
Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021
2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF9982
Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021
2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF0031
Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021
2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF9970 2
Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021
2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF0014 2
Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021
2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF9973
Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021
2021 PWR Lageweg Bank Handel Scheepvaart Coolsingel DSCF0021
Marlies Lageweg, Platform Wederopbouw Rotterdam, 2021
Prev
Next
Architect
A.A. van Nieuwenhuijzen, J.C. Meischke
Periode
1945, 1952-1957
Locatie
Coolsingel 93, Rotterdam, Nederland
Onderwerpen
Gebouwen
Buurten
Centrum
Gebouwen
Banken
Objecten
van Coolsingel 089 t/m 093 (oneven), Aert van Nesstraat 005 en Sint-Luciastraat 064