• Artikelen

Aan de Delftsestraat kun je zelf nog iets toevoegen

Ontwerper Maurik Stomps woont in een voormalig kantoorpand aan de Delftsestraat. Door zijn toevoegingen aan de openbare ruimte gebeuren bijzondere dingen.

3 Maurik Stomps

Maurik op het brede balkon voor zijn woning

Het Rotterdam Central District, zoals het stationsgebied tegenwoordig heet, is een zakelijke wijk bestaande uit kantoren en bedrijven. Zo ook in de Delftsestraat, dat nog niet gerenoveerd of herontwikkeld is en daarmee het meest rauwe stukje van het gebied is. Hier zitten creatieve ondernemingen die vanuit de tijdelijkheid een succesvolle toevoeging creëerden. Met iconen zoals Biergarten, Urban Guides, Burgertrut, Annabel, ZUS, het Dakakker en Op het Dak. Niemand die vermoedt dat in deze straat ook mensen wonen.

Ingang Delftsestraat Maurik Stomps small

Ingang woning aan de Delftsestraat

Maurik Stomps

Een woning in de Delftsestraat

Omringd door een blauweregen oogt de teruggelegen portiek van de Delftsestraat 29a relatief vriendelijk in het strenge regime van de wederopbouwgevels. Het is de entree voor twee eenpersoonshuishoudens, een gezin en de slaapplek van een dakloze. Eén van de etages wordt bewoond door Maurik Stomps. Behalve de andere bewoners kent hij zo’n beetje alle ondernemers uit de buurt. “Het voelt als een minidorpje, maar dan midden in het centrum.” Buurman van Studio Teun Vonk stapt regelmatig over het balkon voor een kopje koffie en als Maurik ziek is brengt zijn buurvrouw een kop soep. De portiekbewoner heet gewoon meneer Pesman en hoort net zozeer in de straat als Maurik zelf.

Het voelt als een minidorpje, maar dan midden in het centrum.

Houten hokje als douche

Een historie van toevalligheden maakt dat ontwerper Maurik Stomps inmiddels vijf jaar op deze plek woont en werkt. Een familievriend zat er met zijn kantoor en ging verhuizen naar het Groothandelsgebouw. Maurik vroeg of hij er zolang mocht wonen. De ontwikkelaar Luc Smits vond het goed maar zei ook dat het pand na een maand gesloopt zou worden. “Daar lag ik met mijn matje tussen de archiefkasten en tafels.” Hij glimlacht. “En een douche ging ik voor één maand niet aanleggen. Ik bouwde aan de balkondeur een houten hokje met een tuinslang, dat werkte prima. Het had wel iets. Alleen stervenskoud in de winter.”

In het begin sliep Maurik tussen de archiefkasten en tafels.
7 Maurik Stomps
6 Maurik Stomps

Want het bleef niet bij die ene maand. De ontwikkelaar ging failliet en het jaar daarna was Maurik in afwachting met de gedachte “ik kan er ieder moment uitgezet worden”. Hij besloot een toilet op te offeren om een douche aan te leggen. “Ik was bang dat ze de ruimte niet geschikt zouden verklaren als woning.” Het houten hokje verdween. De woning werd antikraak en nu woont Maurik officieel in een open, lichte ruimte waar de betonstructuur, de verwarmingen, het keukentje met de vierkante lichtgele en oranje tegels nog herinneren aan de jaren vijftig.

Delftsestraat Stadsarchief Warmond Wardo
Delftsestraat Stadsarchief Warmond geveltekening

Naar het stadsarchief

Enthousiast vertelt Maurik dat hij ontdekte dat dit pand later is gebouwd dan het gebouw ernaast waar Esveha in huisde. Een stuk van een oude reclameschildering siert de zijmuur van zijn balkon. “Dit gebouw is er gewoon tegenaan gezet. Ik ben naar het stadsarchief gegaan en heb alle plattegronden bekeken. Op de gevel hiernaast zat een reclame voor enveloppen van de Nederlandsche Papierhandel. En in dit pand zat de gereedschappenhandel Warmond.” Hij laat het logo van het bedrijf zien. “Te gek toch?”

2 Maurik Stomps

De muurschildering van Esveha is nog zichtbaar. Op het balkon organiseert Maurik filmavonden.

Niet te gladgestreken

Als ontwerper vindt hij het interessant hoe een gebied zich beweegt. Of stilstaat. “Toen ik hier net kwam wonen was het Schieblock nog een lekkere bende. Die bedrijfjes hebben veel betekend voor het gebied. Nu is het al gladder geworden.” Volgens Maurik te merken aan de vastere bedrijven en toename van marketingbureautjes. Hij houdt juist van creatievelingen die tegen de stroming in gaan. Die vrijer zijn in hun hoofd. “Zo’n Lijnbaan, dat is toch verschrikkelijk?” Hij trekt een vies gezicht. “Veel te gladgestreken. Je kunt er niets meer aan toevoegen.”

Zo’n Lijnbaan, dat is toch verschrikkelijk? Je kunt er niets meer aan toevoegen.

Toevoegingen aan de bestaande ruimte

Juist die toevoegingen interesseren Maurik. De mogelijkheid om iets aan de bestaande ruimte toe te voegen wat misschien ander gebruik oplevert. Of niet. Hij noemt de gele straat, die vanaf het Delftseplein dwars door het gebouw op nr.37 gemaakt is als doorgaande route naar Biergarten en Annabel, een zinvolle toevoeging. Opeens liepen er mensen. Wat hij dan wel gek vindt is dat ten behoeve van dat ene steegje de entree verdwenen is en nu het hele gebouw leegstaat. Ook zijn eigen brede balkon werd semi-publiek. Samen met vriend Joep organiseerden het duo filmavonden voor de creatieve gemeenschap. Het thema toevoegingen aan het bestaande, intrigeert hem zodanig dat hij zijn eigen straat als onderwerp voor zijn master aan de Design Academy koos.

Bewoner fietshuisje Maurik Stomps

Bewoner van het fietshuisje.

Maurik Stomps

Creatieven als middel voor ontwikkelaars

Maurik deed een empirisch onderzoek met een houten huisje op een fiets, dat geparkeerd werd op de stoep. Het leverde opvallende waarnemingen op. Het geheel zag er netjes uit en niemand die er wat van zei. Ook niet toen het huisje betrokken werd door enkele daklozen. Pas toen er een zeil over het huisje gelegd werd, moest de toevoeging van de politie verdwijnen. “Esthetiek speelt een grote rol in de openbare ruimte.” Dat er iets gaat gebeuren met de Delftsestraat beseft Maurik daarom terdege. “De gebouwen verpauperen. Ik probeer veel op te lossen, maar tegen betonrot kan ik niets doen.” Tegelijkertijd is het een superinteressant gedeelte van Rotterdam. “Ik weet dat ik ooit weg moet. Maar soms lijkt het of de creatieven een soort middel zijn voor vastgoedeigenaren om de waarde van een gebied te verhogen.” Tot dan geniet hij van zijn ‘tijdelijke’ woonruimte.

Esthetiek speelt een grote rol in de openbare ruimte.
Het verhaal van
Maurik Stomps
Periode
1989-
Onderwerpen
Verhalen
Buurten
Central District