• Actueel

Hofbogen krijgen nieuwe eigenaar

Geplaatst op 12 augustus 2019

Station Hofplein_NL Ha NA 2 24 01 04 0 908 0557

Bouw van Station Hofplein naar ontwerp van Sybold van Ravesteyn

Wim van Rossem, Anefo, Nationaal Archief, 9 oktober 1956

De Hofbogen in Rotterdam zijn verkocht. Eigenaren woningcorparaties Vestia en Havensteder en spoorbeheerder ProRail dragen per 2 september 2019 het stokje over aan de Dudok Groep uit Dordrecht. Een klein stukje historie over dit Rijksmonument dat ver voor de wederopbouw gebouwd is.

Ontstaan Tussen 1904 en 1908 legde de Zuid Hollandse Elektrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM) de Hofpleinlijn aan. Dwars door Rotterdam Noord verrees een 1,9 kilometer lang, modern gewapend betonnen viaduct met 189 bogen. Het was de eerste geƫlektrificeerde spoorlijn in Nederland. Het viaduct is ontworpen door Alphonse van Hemert, grondlegger van de Hollandsche Maatschappij tot het maken van werken in Gewapend Beton (de HBM).
Het halfronde kopstation aan het Hofplein was van architect Jacobus Stok. Het markante gebouw had art-nouveau versieringen en tableaus met de wapens van de gemeentes aan de spoorlijn: Wassenaar, Voorburg, Stompwijk, Pijnacker, Berkel en Scheveningen, en natuurlijk ook Den Haag en Rotterdam. De trein vervoerde jarenlang dagjesmensen naar het strand in Scheveningen. Omgekeerd kwamen veel forensen uit Wassenaar en Den Haag met de trein naar Rotterdam.

Station Hofplein In de oorlog brandde het station Hofplein uit. De muren bleven overeind maar in plaats van restauratie werd het gebouw zoals meer panden in Rotterdam, gesloopt. Een nieuw station, te zien op bovenstaande foto, werd in 1956 gebouwd. De architect Sybold van Ravesteyn ontwierp eveneens het Centraal Station en Diergaarde Blijdorp. Beide stations zijn inmiddels gesloopt. Het Hofpleingebouw moest begin jaren '90 wijken voor de aanleg van de Willemsspoortunnel. Over het Hofpleinviaduct dat intussen in 2002 Rijksmonument was geworden maar wel steeds meer verloederde, reed in 2006 de laatste trein.

Opknappen viaduct Datzelfde jaar kochten woningcorporaties Vestia en Havensteder onder de naam Hofbogen BV de boogruimten onder het verwaarloosde spoorviaduct. Met als doel het viaduct in oude glorie te herstellen en daarmee de kwaliteit van de omliggende woonwijken te verbeteren. Dichte bogen werden open gemaakt en kregen nieuwe transparante puien. Veel ondernemers trokken naar de hernieuwde historische locaties. Het dak van Station Hofplein werd ingericht als openbaar stadspark. Na de succesvolle afronding is het monument verkocht aan de Dudok Groep.

Toekomst Hofbogen Dudok Groep heeft eveneens plannen met de Hofbogen. Samen met de gemeente Rotterdam buigen ze zich over de inrichting van het twee kilometer lange dak. Ondernemers en omwonenden zullen hierbij betrokken worden. Ook zullen de onderdoorgangen tussen de Zomerhofstraat en de Herlaerstraat verlicht worden. Met de op stapel zijnde ontwikkelingen voor het achterliggende Zomerhofkwartier kunnen de Hofbogen een belangrijke schakel tussen het centrum en de buurt vormen. Een Hof-spot. We houden het in de gaten!