• Actueel

Floriade feuilleton deel 8 - Meeliften op reclame Floriade

17 april 2020

19600531 reclame Wettex Floriade HVV

Een prijsvraag van Wettex doekjes met een reisje Floriade als prijs.

Het Vrije Volk 31 mei 1960

Is het u ook al opgevallen hoeveel reclamespotjes over handen wassen, afstand houden en het samen bestrijden van het Coronavirus gaan? Heel snel wijzigden producenten hun uitingen in passende reclames en speelden zo in op de actualiteit. Dit gebeurde dat ook ten tijde van het evenement Floriade. Hieronder een selectie. Een uitstapje naar vervlogen tijden!

Lijnbaanbloemenfestival

De Lijnbaan was het moderne winkelcentrum waar Rotterdam goede sier mee maakte. De Floriade vond echter niet op de Lijnbaan plaats. Daar was iets op gevonden: een speciale Lijnbaanroos werd gekweekt en getoond tijdens een bloemenfestival op de Lijnbaan.

Een speciaal gekweekte Lijnbaanroos

Casino de Paris

Het gebouw dat lange tijd bekend stond als Villa Parkzicht stamt uit 1912. Er zaten achtereenvolgens een officierensociëteit, een theeschenkerij, de jarenzestignachtclub Casino de Paris, discotheek en café Parkzicht en restaurant The Harbourclub in. De club Casino de Paris heeft gedurende de Floriade wekelijks geadverteerd in de krant. De baten wogen vast op tegen de lasten vanwege hun locatie in het Park. De aanbieding was voor f2,95 een halve jonge haan, twee broodjes en een kop koffie.

Na afloop van uw bezoek een half haantje bij Casino de Paris

Handelsfirma Stokvis

Een gestileerd boeket van fiets-, bromfiets- en scootermerken boven een stuur van garage Stokvis prijst de 'Florimoto' aan. Een 'zeer interessante' voorjaarstentoonstelling volgens de firma. Gratis toegang en kans op een gratis entreebewijs voor de Floriade en zelfs de Euromast! Stokvis & zonen was een handelmaatschappij met vele vestigingen die koelkasten, stofzuigers, rijwielen en bromfietsen importeerde en verkocht.

Het bedrijf zat onder andere in het Oceaanhuis aan de Westzeedijk. Middenin het gebouw lag een met glas overdekte ruimte die als showroom fungeerde. De ingang voor de showroom was waarschijnlijk aan het Heiman Dullaertplein zoals de advertentie aangeeft. Stokvisbedrijven fabriceerden vanaf 1948 tot juli 1967 Solex-bromfietsen in licentie. Op de advertentie zien we (brom)fietsmerken, zoals Solex, RAP, Puch, Zündapp en Triumph. Herkent u nog meer?

Reclame van Stokvis (motor) fietsen voor eigen tentoonstelling, de 'Florimoto'

Adox

Een Adox-film bestaat niet meer. Het Duitse merk was de eerste producent van fotocamera's en films. In 1962 werd het bedrijf verkocht aan het Amerikaanse DuPont. Kleinbeeldfim Adox was volgens de advertentie 'Voor elke opname een schot in de roos.' Een werkelijk 'Flori-adox bezoek'.

Een woordgrapje voor Adox films: een Flori-adox bezoek.

Modehuis Lampe

Het modehuis Lampe was gevestigd in een wederopbouwpand aan de Hoogstraat. In de advertentie wordt gespeeld met de bloemententoonstelling. 'Mode-Floriade bij Lampe. Fleurige lente-attentie voor iedere klant." Ook de aanprijzing: 'Let op het Terlenka etiket' was in de jaren vijftig-zestig populair. De polyester stof, die niet kreukte en kleurvast was, was uitermate modern en geliefd. De stof is absoluut niet verdwenen uit het stoffenassortiment maar wordt niet meer gebruikt als reclamemiddel.

Het volgende deel van het Floriade feuilleton is deel 9 - Rotterdam Tourist Info toen en nu. Voor een overzicht van alle delen uit het feuilleton, klik hier.