• Actueel

Floriade feuilleton deel 4 - Werknemersprotest

Geplaatst op 31 maart 2020

NL Ha NA 2 24 01 04 0 911 1469

Gastvrouw van de Floriade wijst Luxemburgs meisje de weg

1960, Herbert Behrens, Nationaal Archief

De meeste berichten over de Floriade waren natuurlijk positief. Lovende kritieken over de verscheidene tentoonstellingen, de variatie in bloemen en het grote aantal bezoekers waardoor de manifestatie een succes genoemd kon worden. Dit succes was mede te danken aan de organisator, het bureau van meneer Jac. Kleiboer, maar daarover in de volgende editie meer.

Klachtenbrief werknemers

Vandaag berichten we over het bescheiden werknemersprotest van de Floriade-werkers op 1 april 1960. Geen staking maar wel een klachtenbrief in de krant. Zoals onderstaand krantenbericht laat zien, waren de werknemers minder content met de secundaire arbeidsvoorwaarden. Met name het feit dat medewerkers moesten betalen voor de toiletten, leverde ontevredenheid op. Zelfs voor handen wassen moesten ze betalen, iets wat vandaag de dag ondenkbaar lijkt. Deze kostenpost kon dus oplopen tot meer dan dertig gulden na een half jaar!

Was dertig gulden veel?

Ter vergelijk: salarissen voor mulo-opgeleide personen lagen rond de 300 gulden per maand en verpleegsters in opleiding (inclusief kost en inwoning) vaak maar 100 gulden. De loongrens in 1960, de grens die bepaalde of je nog net in het ziekenfonds kwam of een particuliere verzekering moest afsluiten, was 621 gulden per maand. Waarschijnlijk verdienden werkers op de Floriade, denk aan schoonmakers, tuinmannen, garderobe- en restaurantmedewerkers, beduidend minder dan deze grens. En als jij van zo'n 300 gulden per maand je huur, je eten, je tv-geld, je gas en licht moest betalen, is 5 gulden per maand best een aanslag op je budget om te plassen of handen te wassen tijdens je werk!

Floriade gastvrouwen

De lieftallige gastvrouw in het Floriade mantelpak op de hoofdfoto zal misschien wat meer verdiend hebben. Charmante jongedames traden vaker op bij tentoonstellingen, belangrijke recepties en autosalons als tolk, comité van ontvangst en verzorger van public relations. Ze waren het visitekaartje van het evenement. En niet te vergeten, 'een goede gastvrouw had nooit last van hoofdpijn', zo citeerde Het Vrije Volk mevrouw Caron, onderdirectrice van een chic verhuurbedrijf voor beroepsgastvrouwen.

De toiletkaart

Hoe het verder met het werknemersprotest verlopen is? Tien dagen later meldde de krant dat de organisatie de werkers had gevraagd geen klachten meer te spuien en dat zij druk bezig was met het regelen van toiletkaarten en een personeelskantine. Nog weer enige tijd later meldt de krant dat de werkers nog immer geïrriteerd zijn. De toiletkaart geeft weliswaar gratis toegang tot het toilet, maar ze ontvangen er dagelijks slechts eentje. Of gedurende het seizoen nog aan de wensen van de werknemers is voldaan is de grote vraag, een bericht in de Floriadekrant was het in ieder geval niet meer waard.

Voor een overzicht van alle delen uit het feuilleton, klik hier.