• Actueel

Floriade feuilleton deel 3 - De extra gratis attractie

Geplaatst op 29 maart 2020

NL Ha NA 2 24 01 03 0 911 4398

Koningin Juliana op bezoek bij de Floriade in de zomer van 1960

Nationaal Archief, Herbert Behrens, 20 juli 1960

700.000 bezoekers à 1,50

Dat de Euromast al direct na opening van de Floriade gezien werd als een attractie van formaat lieten de cijfers na de manifestatie zien. 700.000 duizend bezoekers bezochten de Euromast in 1960, waarvan 600.000 mensen tijdens de Floriade.
Op de vier miljoen bezoekers van de Floriade lijkt dit misschien niet veel, maar naast het ticket voor de Floriade moest men nogmaals f 1,50 betalen voor de lift. Een behoorlijk bedrag in 1960. 'De toren heeft een zeer kostbare liftinstallatie, die nauwkeurig onderhoud vergt en bovendien de permanente aanwezigheid van deskundig personeel. Men houdt, het dan ook voor onmogelijk, de entreeprijs te verlagen.' schreef Het Vrije Volk in januari 1961.

Een principe dat immer gehandhaafd is en soms tot irritatie leidde bij de bezoekers van het luxe-restaurant die ondanks een dure maaltijd hun entreegeld voor de toren (in het hoogseizoen) niet terugkregen.

Vuurwerk op koninginnedag 1967 van de Medische Faculteit, Stadsarchief Rotterdam, Ary Groeneveld

Avondbezoek populair

De 100.000 bezoekers in de weken direct na de Floriade letten evenwel op hun portemonnee, zij spaarden de entreeprijs voor het Floriadeticket uit. Sindsdien namen de aantallen wat af. De piek van de bezoeken zal volgens bedrijfsleider de heer P. Visser komen te liggen in de periode maart tot en met september en natuurlijk op heldere, zonnige dagen. Opvallend is wel dat het avondbezoek toegenomen is ten opzichte van het dagbezoek. In Het Vrije Volk staat 'Het publiek heeft ontdekt, dat het panorama het mooist is tegen zonsondergang. Hoe lager de zon staat, des te meer perspectief komt er in de stad, zoals men die uit het restaurant of van het uitzichtplatform ziet.. Ook het wisselende kleurenspel van de avondhemel en het verschijnen van steeds meer lichtjes, boeien menigeen sterker dan het vergezicht dat men overdag geniet.'

Extra gratis attractie

Bouw voetbrug bij Euromast in 1959, Nationaal Archief, Herbert Behrens

Gelukkig voor degenen met een kleine portemonnee had de Euromast voor nog een attractie gezorgd. Een gratis attractie deze keer: de brug over de traverse van de Maastunnel tussen de Baden Powellaan en de torenvoet. De Plantsoenendienst hoogde de Baden Powellaan op en legde een wandelpad aan dat de brug verbond met de Westzeedijk. Zodoende hoefden wandelaars niet op een gevaarlijk punt over te steken om de brug te bereiken. In de lunchpauze van de grote bedrijven in de omgeving en ook op zondag stonden er vaak honderden mensen op deze brug om naar het tunnelverkeer te kijken. Deze gratis brug bestaat nog steeds, maar is zeker geen attractie meer. De Euromast daarentegen is na zestig jaar nog onverminderd populair (2019: 560.000 bezoekers) en mensen betalen daar graag 10,25 euro voor.

De 'gratis attractie' annex voetbrug vanaf de Euromast naar het park ligt er in 2020 nog steeds.

Benieuwd naar het volgende deel uit ons feuilleton? Een onderwerp van alle tijden, namelijk het werknemersprotest op de Floriade. De reden? Lees het in deel vier.