- Actueel
Essay kunsthistoricus Smets over Gesloopte kunst
Geplaatst op 11 januari 2022

Ontwerp voor wandschildering uitgevoerd in het kantinegebouw van de Caltex Raffinaderij, Pernis, voorstellende Nobelprijswinnaar professor Van 't Hoff in zijn laboratorium, geflankeerd door muzen.
Dolf Henkes, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, AB14480Kunsthistoricus Sandra Smets schreef voor het NRC een essay over gesloopte kunst in Rotterdam: Het onzichtbare hek van Rotterdam. Aanleiding was de recente sloop van de bekende muurschildering 'Het Scheikundelokaal' van
Dolf Henkes. Helaas was dit geen eenmalig incident. Kunst wordt vaak gesloopt in
Rotterdam, meestal zonder enig bezwaar. Sandra Smets probeert te duiden waarom dit gebeurt en stuit op het onzichtbare hek van de naoorlogse stad. Want, zo schrijft ze, waar de Rotterdamse kunst pas in de oorlog opbloeide, werd Rotterdam na de oorlog een Bermudadriehoek. Ze legt uit waarom dit zo is. Ook pleit ze voor een duidelijker wetgeving met toezicht om cultureel kapitaal te behouden en historische missers zoals de sloop van 'Het Scheikundelokaal' te voorkomen.
Lees hier het hele artikel.
Verhalenhuis Belvédère richtte een afscheidstentoonstelling rondom Dolf Henkes in.
Sandra Smets is kunsthistoricus en medewerker beeldende kunst van NRC. In samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen doet ze onderzoek naar kunstenaars in Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog in het kader van de regeling 75 jaar Vrijheid. Tips kunt u mailen naar: post@sandrasmets.nl